lørdag 4. juni 2016

"Merkelig vær i Tokyo" av Hiromi Kawakami

Denne boken ble kjøpt ved en tilfeldighet. Hvis jeg hadde vært ute og snoket i en bokhandel for meg selv er det ikke sikkert at jeg hadde lagt merke til den en gang der den lå blant alle de andre tilbudsbøkene. Nå hadde det seg engang slik at jeg ikke var ute for meg selv, men med noen som oppdaget den og presenterte den som "en sånn bok som du liker å lese". I tillegg valgte den ukjente damen som også så på bøker der og da å komme med sin anbefaling av boken; "fjorårets beste leseropplevelse". Siden boken ikke kostet mer enn 49 kr endte det med at jeg kjøpte den.

Nå har jeg nettopp lest den ut i ettermiddags- og kveldssolen på balkongen, og sier meg ganske så fornøyd med leseropplevelsen. Om den er årets leseropplevelse er jeg ikke like sikker på, for den forrige boken jeg leste var også bra og året har fortsatt mange måneder igjen.

Boken handler kort fortalt om Tsukioko som en kveld møter på en av sine gamle lærere ved en tilfeldighet. Dette blir det første av flere møter, og boken byr også på noen tilbakeblikk. Jeg synes boken gir en god beskrivelse av hvordan man kan kjenne noen og ikke kjenne dem på samme tid og hvordan ens egen oppfatning av seg selv og andres oppfatning av en ikke nødvendigvis samsvarer. Tsukioko har gjenkjennbare tanker og handlemønstre uten at jeg på noen måte vil si at hun er som meg, det er mer slik at jeg opplever henne som en realistisk person - ikke for sær og ikke for klisje.

Selv om boken er en oversettelse, så føles den ikke oversatt (hvis det gir noen mening). Jeg liker skrivestilen og stemningen som skapes i boken, men siden jeg ikke kan Japansk vet jeg ikke hvordan den ville vært på originalspråket. Omslagsbildet er imidlertid av en slik art at jeg aldri ville kjøpt boken basert på det, og jo mer jeg ser på det jo mindre liker jeg det. Det er lite trolig at jeg ville lest bakpå og bestemt meg for å kjøpe den hvis ikke den fremmede damen hadde anbefalt den så varmt.

Alt i alt gir jeg den terningkast 5 av 6 og anbefaler den gjerne til late sommerdager, selv om den sikkert egner seg ellers også.

2 kommentarer:

  1. Denne tror jeg jeg vil lese. Kan jeg låne den?

    SvarSlett
  2. Hurra for bokblogging! Imponert!

    SvarSlett